Model stoomraderboot Stad Geertruidenberg II overhandigd aan De Roos

Uit Stamboomboek Raamsdonk
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

20 oktober 2021   GEERTRUIDENBERG – In 1849 overleed Koning Willem I. Zijn stoffelijke overschot werd per diligence vervoerd van Tilburg naar Geertruidenberg. Vervolgens werd de koning met de raderstoomboot ‘Stad Geertruidenberg I’ vervoerd naar Rotterdam. In 1861 staat een bericht in de krant dat de stoombootdienst m.i.v. 27 november wordt gestaakt, in afwachting van een nieuwe ijzeren stoomboot. Op 18 september 1862 is het zover en wordt de ‘Stad Geertruidenberg II’ in de vaart genomen. Cees Schuller is niet alleen ‘Vriend van museum De Roos’ maar ook zeer geïnteresseerd in de regionale geschiedenis. Hij nam het initiatief een model van de stoomboot, die tot 1895 dagelijks reizigers, goederen en vee vervoerde van Rotterdam en Geertruidenberg, te laten bouwen voor het aan de Markt gevestigde museum. Na vele honderden bouwuren, puur vrijwilligerswerk, kon op 13 oktober het schaalmodel (1:50) overhandigd worden aan een trotse Ron Haveman, voorzitter van museum De Roos, die het bijzonder fraaie model een van de topstukken van het museum noemde. Het model werd in aanwezigheid van met name vele ‘Vrienden van De Roos’ onthuld door Eli Zijlmans, echtgenote van de stadhistoricus Bas. Deze weet heel veel over de geschiedenis van de ‘Stad Geertruidenberg’, een stoomboot die in feite de voorloper was van de Thor-lijn.

Cees Schuller benaderde voor de bouw van het scheepsmodel met succes Verenaar Rinus Damsteegt, voorzitter van de modelbotenvereniging ‘Het Stormanker’ uit Breda, die met twee leden van zijn club de uitdaging aanging. Besloten werd de taken te verdelen. Rinus Damsteegt vertelt daarover: “Eén voor de romp, één voor het dek en één voor het zogenaamde beslag en het spuitwerk. De bouwploeg kon worden samengesteld. Het beslag omvat alles wat op en aan de stoomboot heeft gezeten, waaronder relingen, bolders, stuurwiel, trappen, bordessen en raderen. Dat is heel veel precisiewerk dat Martin van Gelderen, die dus ook het spuitwerk voor rekening nam, op een geweldige manier heeft geklaard. Jac Boomaars heeft de romp gemaakt en ikzelf was verantwoordelijk voor de coördinatie, het ontwerpwerk, de dekken en de raderkasten.”

Voor het ‘bouwteam’ aan de slag kon gaan, verrichtten Cees Schuller en Rinus Damsteegt het nodige onderzoekswerk. Samen bezochten ze het Maritiem Museum, waar ze in het depot mochten kijken. In de bibliotheek van het Rotterdamse museum lagen vele rollen tekeningen klaar van raderboten die op de lek hadden gevaren. Die waren van latere datum en al voorzien van schepraderen; dat zijn kantelende schoepen voor een betere grip op het water. De ‘Stad Geertruidenberg II’ was nog voorzien van vaste planken. In het depot ontmoette het duo een professionele modelbouwer, die Rinus voorzag van prachtige tips. Met ongelooflijk veel geduld, vakmanschap en doorzettingsvermogen ontstond er na vele honderden uren een prachtig model van een stuk geschiedenis van Geertruidenberg. De echte ‘Stad Geertruidenberg II’ was een voor die tijd modern en groot beurtvaartschip. Het is gebouwd op de Scheepswerf Fop Smit in Kinderdijk, een werf die later is overgenomen door J&K (Jan en Kornelis) Smit. Tegenwoordig is dat werf IHC Kinderdijk. Het bouwteam van het schip bestond uit modelboot-fanaten; echte liefhebbers, want ze stuurden geen rekening voor hun precisiewerk. De kosten voor het materiaal en de stofkapvitrine zijn gesponsord door Bunkercentrum Dongemond, ASTO Shipyard, Amer Shipping, Nieuwenhuijsen Scheepsbouw, BBM restauratie-architectuur en Fauna Hengelsport. Na ruim 125 jaar is de ‘Stad Geertruidenberg II’, weliswaar in een wat kleinere uitvoering, weer terug in Geertruidenberg. Dat stuk ambachtelijk vakwerk moet u echt gaan bekijken!